Sommerponcho

2015-06-19 20.08.20Mønsteret er foreløpig ufullstendig pga. opphavsrett, men det finnes et alternativt mønster til borden øverst i rødt, grønt og brunt.

Garn: Jeg har brukt PT4, opprekksgarn fra en genser jeg strikket ca. 1990, naturhvitt, og noen rester av Sterk alpakkagarn til mønsteret (mørk brun og turkis). PT4 lages ikke lenger, men du kan bruke et hvilket som helst ullgarn med samme strikkefasthet.

Strikkefasthet: 23 m 10 cm glattstrikk 1 farge på pinner nr 3 (noe fastere der det er mønster)

Forbruk: Ca. 650 gram naturhvitt, mindre enn 50 gram av det turkise og det brune

Strikkes ovenfra og ned.

Legg opp 96 m til hals med en veldig elastisk oppleggsmetode, jeg har brukt italian tubular cast on. Evt. kan du legge opp med tykkere pinne, f.eks. pinne nr. 5-6. Skift til pinne 3 når du har lagt opp og strikk på rundpinne. Strikk vrangbord 2 r 2 vr i ca. 17 cm.

Fortsett i glattstrikk og øk på første omgang jevnt fordelt til 114 m. Fortsett iht. mønster som er delelig med 3 i starten (gjentas 38 ganger). Øk 1 m per mønsterrapport på følgende omganger sånn ca.: 2/3, 6/7, 12/13, 20/21, 30/31, 42/43. Når mønsteret og økningene er ferdige skal hver mønsterrapport bestå av 9 masker.
Strikk til arbeidet måler 33 cm fra halskanten (ikke ta med vrangborden øverst når du måler).

Mønsteret jeg har brukt som utgangspunkt er laget av Ann-Sofie Albrekt (på ravelry.com). Jeg skal sjekke om jeg får tillatelse til å dele dette. Nederste del av mønsteret har jeg funnet på – det har jeg tegnet og lagt ut her.

Del opp til hull til armene, ca 1/3 av maskene midt foran og 2/3 av maskene midt bak. Strikk hver del videre hver for seg. De siste 6 maskene på hver side av hullene bør strikkes med en teknikk som ikke krøller seg, jeg har brukt 1 m r, legg tråden foran arbeidet og ta en maske løs av på omgang 1 og vanlig vrang på omgang 2. Perlestrikk kan også fungere fint.

Strikk til ermhullene måler ca. 14 cm. Fortsett videre på rundpinne. Strikk til arbeidet måler 53 cm fra halskanten (ikke ta med vrangborden øverst når du måler). Strikk vrangbord 2 r og 2 vr 3 cm. Fell av så løst du er i stand til. Jeg har brukt italian tubular cast off. Et alternativ er å bruke pinne 5-6 når du feller av.

Mønster til siste delen og et alternativt mønster til hele ponchoen ligger her:

Poncho siste del av originalt mønster

Poncho alternativt mønster

Legg igjen en kommentar

